Friday, February 13, 2009

stop being CRUEL to animals! ;

kalau korang tgk tv3, rncgn 360 yg every rabu, 9pm, this week punye, for sure korang rase KESIAN, SIMPATI dan EMPATI dkt haiwan2 yg kene bunuh dgn kejam tuh. especially kucing dgn anjing. actually, nk letak video psl benda tu dkt sini. but, back to my previous post, YOUTUBE TAK BOLEH BUKAK. soo, xtau nk cari dkt mne lagi video tuh. nk embed from tv3, kene register lah, ape lah. LECEH! pening, pening. but, insyaallah, lps everything dah back to normal, aku upload video tuh. kalau korang ta sabar2 nk tgk, korang search lah sendiri ehh. hee xD.

plus, secara jujur lagi tulus lagi ikhlas hati, aku hampir2 nk menangis time tgk show tuh. sumpah weh! diorg kejam gilaaa!! diorg seret anjing yg still breathing! haiwan yg diorg bunuh tu, haiwan2 liar yg diorg jumpa tepi2 jln, etc. etc.

CARA DIORANG BUNUH HAIWAN2 tuh ;

anjing ; jerut leher dgn tali sampai patah and mati
kucing ; lemaskan dalam air. but, kalau dye ta mati jugak, diorg BELASAH kucing tu smpai RIP!

kejam bukan?? ehh, bukan! SANGAT SUNGGUH TERAMAT KEJAM SEKALI!! heyy, WAKE UP PEOPLE!!! even diorg tu haiwan liar and terbiar, diorg still makhluk ciptaan tuhan. even Nabi Muhammad S.A.W syg and cintakan haiwan wehh.

the fact is, DBKL akan bunuh haiwan liar tu kalau xde org/tuan/pemilik diorg yg tuntut dlm masa 7 hari. but, jgnlah bunuh dgn cara yg se-KEJAM tuh! drpd ape yg aku tau, cara yg betul nk bunuh haiwan liar, diorg pakai injection yg buat diorg tidur and finally tuttttt... but, knp still ade pegawai DBKL yg guna cara KEJAM tuhh?! ape slhnye bg dkt pusat2 haiwan yg myb blh terima haiwan2 tu kan? or offer dkt org yg nk amek, bela diorg. yg buat aku and other peeps lagi bengangg, DBKL akn dpt duit from haiwan2 liar yg diorg tgkp tu bergantung pada saiz haiwan tu. kalau xsilap aku, rm15++ seekor. bayangkan, kalau dah 10 ekor, xke diorg da dpt rm150?! dunia, dunia, dunia. xprnh nk igt dkt akhirat ke?

fuhh, rasa lega dah luahkan ape yg aku rasa. hopefully, perkara mcm ni xkn berulang lagi. xkn lah nk biar negara luar judge negara kita, MALAYSIA sebagai sebuah negara yg KEJAM TERHADAP HAIWAN?? bersama-samalah kita renungkan dan fikirkan perkara ini :). thats all. thank you.

"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"

Mohandas Gandhi


luahan rasa,
pencinta haiwan,
nuramirahnabilahmohdrashid

p/s : waaaa, aku rindu hamsters aku gilagilagilagilagilaaaaaaa! ;/

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
 

Designed by 100 Web Hosting