Monday, March 15, 2010

Tak tahu antara dua ;

Assalamualaikum wbt.

Aku rasa dah jadi lumrah bagi budak-budak lepasan SPM untuk rasa pening, confuse, blurr, kosong, bila nak mohon biasiswa atau melanjutkan pelajaran. Termasuk aku jugak. Heh. Seriously, aku memang tak tau nak mohon yang mana satu. So, aku nak tanya beberapa soalan dekat sini. Aku berharap ada seseorang atau dua tiga empat lima enam tujuh lapan(Lampard) orang yang boleh tolong aku ni
-_______________________________-"

1. Mana lagi bagus - MARA or JPA?



OR



2. Betul ke MARA sekarang tak berapa st*bl* sekarang? Hee xD

3. Betul ke tak boleh mohon dua-dua sekali(JPA & MARA)?

4.Siapa lagi yang tawarkan biasiswa selain JPA & MARA?

5. Kelebihan & Keburukan dua-dua atas ni?

Erm, aku rasa itu aje kot yang nak tanya. Kalau banyak-banyak, karang kata aku lebih-lebih pulak. Dah tu, kata aku pemalas. "Pergi aje la tanya pakcik Google, sibuk je nak tanya dekat sini." Bukan aku taknak, tapi nanti aku susah sikit nak faham and mungkin akan menjadi lebih blurr. So, kepada semua yang membantu, THANKS IN ADVANCE aku ucapkan :))

29 comments:

Encik Psychopath said...

MINTAK KT FRANK LAMPARD JELA DUET.

Amirah Rashid said...

haha. taknak la. nanti org kata mira kikis duit dye xD

Zikri Husaini said...

nak jwab semua ..agak susah lah... mana yang tahu jela... mara memang tengah sengkek sejak akhir..since Mecd dibubarkan dibawah pemerintahan DS najib..desakan parti kaum china.. mca... n kerna konsep 1 m'sia.

nak mohon pinjaman kena satu je..

selain pinjaman mara n jpa.. ptptn..ngeh2..

pinjaman mara n jpa ada pro n cons..

nak tulis lagi, tapi mata dah kabur...sebab dah mengantuk...zzzzzzz

Mr. Asada said...

leh jugak mintak ngn baitulmal or zakat..

yayasan negeri pun ada gak sponsor klu nk study luar negara..

klu jpa ngn mara.. masing2 ada kelebihan..

pd aku.. mara lagi best.. perjanjian nk dpt tu x berat sgt berbanding jpa..

dr segi jumlah duit yg dpt plak.. mara lagi byk dr jpa..

peluang keje plak.. jpa lagi terjamin keje dgn prospek yg bgus..

heee~ mana pilihan kamOo??

cornflakes said...

1. Mana lagi bagus - MARA or JPA?
= Errr. Honestly aku taktau. Tp Ayah aku siap email kat semua students MRSM dye dulu, and dorg ofcoz suruh MARA. Mak ayah aku MRSM dulu, so maybe ade bias di situ. Ahaha :P

2. Betul ke MARA sekarang tak berapa st*bl* sekarang? Hee xD
= Betul. Nurlin cakap. Hahaha xP

3. Betul ke tak boleh mohon dua-dua sekali(JPA & MARA)?
= Betul. Nurlin cakap jgk.

4.Siapa lagi yang tawarkan biasiswa selain JPA & MARA?
= Byk gile wokk. Kau nak amik course ape? Bukak ni, make sure kau check page blkg2 jgk. www.biasiswascholarship.com

5. Kelebihan & Keburukan dua-dua atas ni?
= JPA - Kena compete dgn cina yg ramai sgt pandai skrg ni, and lama kena kerja dgn kerajaan. Tp scholar dye berbaloi-baloi and tak payah bayar balik.

= MARA - kurang competition, 3 tahun je kerja dgn kerajaan. Tp kurg stable dah skrg ni (risauuuu aku) and kena bayar 10%.

Harap dpt bwt kau pening lg. Hahaha tkdelah :P
Try tanya btul2 kat parents kau k. Selamat memilih! :)

deus X machina said...

Ptptn gak best

Amirah Rashid said...

*asada ; haha. belum buat pilihan lagi. jadi, tak boleh kunci lirik lagi, ehh, bukann, insyaallah akan buat dalam masa terdekat. THANKS wehhh :)

*zik ; ohh. so, betul la psl status mara tu skrg. hee. THANKS sudi tlg and pergi lah tido :)

*ina ; haha. sume nurlin ckp ye. yess, pening balik. jahat kau. haha :D nway, THANKS beb! :)

Amirah Rashid said...

*deus ; PTPTN? bg duit aje kn? hee. nway, THANKS jgk wehh :D

|.a.r.i.e.z.a.| said...

ini i bercakap dr pnglmn..

dulu time i isi borang biasiswa tu, dia suh pilih either JPA OR MARA. pilih salah satu dlm borang tu sbb time i dlu, dua2 application JPA n MARA dalam borang yg sama, so just pilih either one. rasanya skrg pun sama.

skrg i under JPA. in UK. duit mmg stabil. MARA pun slalunye tak la teruk mane pun.. but lately ada gak dgr cerita diorg a bit krg stabil. tapi ok je setakat ni.. JPA naikkan duit, MARA pun naikkan.. so no prob there.

JPA mmg byk sgt competition. especially dr chinese. MARA agak sng nak dpt. JPA mmg agak susah. byk procedure dia ckit, interviews sana sini, practical sana sini, etc.

but yg gud abt JPA is, prospect keje luar. tak yah risau abt apply keje after grad. gerenti dpt.. MARA mgkn susah ckit. but if bidang u like medic, shud b no prob at all kat malaysia since we really need doctors.

utk kat UK, budak2 JPA and budak2 MARA dapat duit yang sama, takde lebih takde krg (so i xtau nape asada kata dak MARA dpt lbih. mgkn kt egypt tpt dia gitu kot. but kt UK, sama je yg ktorg dapat. JPA lebih SIKIIITTTT je sbb ada mcm2 allowance sampingan)

but one thing yg tak best with JPA is, syarat2 bonding dia.. MARA takder bonding. mmg la JPA TAK LANGSUNG mintak kita byr balik, kira 100% sponsored, but WAJIB keje dgn diorg.

but for MARA, mmg u tak der bonding dgn diorg but u MUST pay them balik 10%. diorang tak der provide 100% sponsorship for overseas. unless your result time convo nnt segempak2nya, then diorg akn kata u takyah byr lgsg. but usually, mmg kena byr monthly, to cukupkan 10%. ala tak la byk mane pun 10% dr total tu. dlm rm100-150k if u amik medic kt UK. leh byr ansur2.

klu i nk bg advice kt u, i akan ckp begini...

'if u nak stdy oversea, & ada plan nak keje kat oversea for several years dlu then baru blik ke malaysia, ambik la MARA... unless u betul2 sure yg u gerenti balik terus lepas hbs je grad, then amik la JPA..'

btw, i wish now i chose MARA je dlu.. sbb tgh thinking of nk keje cni dulu couple of years then baru balik malaysia. JPA sgt byk songeh. well pakai duit rakyat katakan.. kena la balk keje utk diorg..

but I WISH i chose MARA. bayar 10% je pun. keje dlu tpt org, amik pnglmn, then balik malaysia..

so ni opinion i la, bercakap dr pnglmn i dlu.. but i xtau la system korang ni sama ke tak mcm system kitorg dlu.. rasanya sama lg.. JPA still bonding 10 years, MARA no bonding but pay 10% back of the total scholarship money.

Unknown said...

aku under scholarship gak,

menurut aku,
antara dua ni baik amik mara,
sebab mara kerja ngan dia kejap je compared to jpa lagi lama tapi dengan jpa kau dah confirm akan dapat kerja ngan kerajaan so takyah susah2 fikir lah kot.

mara banyak lagi kasi duit kot walau tak banyak sangat lah beza tapi banyak lah jugak sape tak mau hahahaha

ada lagi biasiswa ATMA tentera punya bulih apply tapi biasanya ni apply lepas dah dapat masuk u tu ar sebab atma nye nak apply tunggu lama gila, dah dapat jpa atau mara dah.tak sempat aku nak apply atma.
ceh.

petronas ada,bank ape tah lagi ada bank negara hah.lagi ada syarikat lain aku tak ingat.

ha satu lagi dah apply mara takleh la apply jpa atau apa2 lagi yang lain,hehe.

Unknown said...

ah aku nak tambah lagi,
haha semangat doh aku.

jpa takyah bayar balik cuma kerja dengan kerajaan lah,
aku belaja medic scholar j**
aku kena kerja ngan kerajaan 10tahun huahahaha gila kau.

mara kena bayar 10%
tapi kau dapat duit beli laptop masa mula2 dapat tu,
so macam bayar duit laptop tu balik je lah kot haha.

aku minta maaf awal2
tapi abah aku sarankan ptptn toksah lah amik.
kau kena bayr balik pinjaman tu mak aih gila woo
usahakan dapat biasiswa dulu,
last resort baru amik pinjaman ok?

alert la dengan scholarship yang baru ni,
kau kena wajib harus beli paper utusan dan strait times pegi carik apa2 jenis biasiswa
pastu bagitau kawan kawan kawan kawan yang lain jugak hehe.

aku terlepas pegi petronas punya dulu ah bodoh tul.
haha.

good luck wes,
semoga kau dapat yang terbaik untuk diri kau,insya-Allah.

abigemok said...

xtau lg coz xpnh ada pnglman dgn dorg. :D

tp nasihat aku, buatlah pilihan bijak.. hehe

Amir said...

aku agak stress nak jawab soalan2 mcm ni. penat jugak. sbb sume tanya soalan sama. dorang bukannya nak baca komen2 lain...

Unknown said...

salam adik,
buat pilihan yang terbaik ya. Cuma lebih baik mencuba dari tidak mencuba perkara yg baik..rebut peluang ya.

Amirah Rashid said...

*arieza & yatee ; wah, agk pjg explanation korg. hee. THANKS A LOT! dah faham skrg. insyaallah akan buat pilihan yg terbaik :) xoxo

*kyuubi ; haha. okay. thanks :))

*amir ; haha. sorry2. aku dah baca blog kau. thanks jgk! ;))

*uncle etuza ; insyaallah. betul tu. kena merebut peluang :) thanks btw :)

Unknown said...

weh jgn pikir lame2 sgt, tarikh tutup xlame lg nie!

baik apply cpt2...

mara not bad actually...:)

tp jgn slhkan aku kalo ko xdpt....

Unknown said...

AMIRAH!! CEPAT MASUK BLOG SAYA!!! NAMA AWAK ADE!!!!!!!!!!!!!!!! HEHE

Matt said...

lu pikirlah sendiri huhu,
dik pilihla mane yg rase terbaik, ambik nasihat org2 kat atas tu sbg pilihan, kalo still rase x yakin, buatlah solat istikharah, insya Allah diberi petunjuk oleh-Nya, insya Allah :)

Unknown said...

mara dgn jpa? hmm... klu awk tnye sy? sy pun buntu jgk.. hehe ape2 pun hrp awk dpt buat keputusan.... amn..

tuan director said...

bab ni hang tanya beliamuda.com
dia ada pengalaman

Zida said...

wahhh. hebatla kau!
:)

HANAN ZAINAL said...

dah ramai en yg cmnt? I'm sure you dah clear nak amek mana by now. but I advise amek MARA weh ;D

si para para said...

mara, kalau kita belajar dn result bagos, nanti kita tak payah byr balik..bukan tak pyh byr,tp byr skit jer...

Hairun Azmi said...

Susah juga nak bagi pendapat nie..
Berdasarkan pengalaman saya,saya adalah penerima biasiswa JPA tempohari.Setelah tamat pengajian saya tidak diminta untuk membayar wang biasiswa tersebut.Alhmadullilahh.

Setahu saya memang tidak di benarkan untuk menerima 2 jenis biasiswa pada satu masa.Jadi kita mestilah buat pilihan.

Pasal biasiswa MARA saya tidak berapa arif.Apa yang saya tahu wang biasiswa tersebut perlu di bayar setelah tamat pengajian nanti.Elok tanya kepada mereka yang lebih berpengalaman.

Aduka said...

MARA..

Aduka said...

dik.. cuba dlu apply.. biar la dlm ati ase yakin x dpt.. tp mne tau tbuka ati dorg nk accept application adik.. blom cuba blom tau kan.. but dont choose just 1 source only la.. apply smua scholarship yg ada.. insyaAllah.. tuhan tu maha kaya n maha mendengar.. doa n tawakal byk2.. terapkan dlm diri utk repair smua silap kita.. english? dlu aku pn lemah english.. masuk kolej, pulun la blaja.. bak kata pepatah; di mana ada kemahuan di situ ada jalan.. malu bertanya sesat jalan.. belum cuba belum tahu.. dont let ur feelings drops ur spirituality n mentality..

=)

etuza said...

biasanya prinsip pcik ialah " biar mencuba perkara yang baik dari x mencuba" apa2pun dah cuba kita puas hati. Itu ada usaha namanya..
Hebat juga result adik tu..insyaAllah dapt matrik nanti buat elok2 ya. Ibubapa sanggup buat apa ja demi anak2nya tu.... Tahniah dri pcik

Padin said...

mara.. sebab aku pegawai mara sekarang.. heee

Anonymous said...

amik jpa kot..mara tgh ad mslh kewangan. bgusla jpa ad bonding. at least lpas grad xdela menganggur..trus dpt keje..we need to think abt our future. jgn menyesal di kemudian hari. :) tp ap pun..wish me luck utk temuduga jpa esok. gudluck to u too. :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Daisypath Anniversary tickers
 

Designed by 100 Web Hosting